CASE
LAGKAGEHUSET WEBSITE
Lagkagehusets nye website mere end fordobler basketsize
Lagkagehusets nye website skaber synergi med de fysiske butikker og loyalitetsappen. Det skaber synlige resultater allerede nu i form af øget omsætning og markant større basketsize. Ikke mindst erhvervssegmentet understøttes nu helt anderledes hensigtsmæssigt. Og som noget nyt er der lavet et digitalt specialkageunivers. Websitet er gået fra at være en passiv til en aktiv del af Lagkagehusets omni-channel-strategi.

UDGANGSPUNKT
Nomineret til Danish Digital Awards 2025
Vi er stolte af, at Lagkagehuset og Knowits samarbejde om Lagkagehusets nye website er nomineret til Danish Digital Awards 2025 i hele to kategorier: ”Best Website” og ”Best in System Design”.
Se mere her: https://danishdigitalaward.dk/publikumsprisen/
Fra absolut ingenting til rigtig, rigtig meget
Lagkagehusets oprindelige website kunne absolut ingenting, hvorimod Lagkagehusets app længe har kunnet rigtig, rigtig meget. Bl.a. har appen i 2022 høstet to sølvmedaljer i Danish Digital Awards (i kategorierne ROI og Commerce).
Spørgsmålet var: Kan vi udnytte alt det, vi ved og kan fra appuniverset til web? Kan vi gøre det inden for en overskuelig tidshorisont og en beskeden budgetramme? Kan vi samtidig få flyttet Lagkagehuset over på en mere tidssvarende teknologisk platform i form af et headless CMS? Og naturligvis både i DK, UK og US, så Lagkagehuset fortsat har en samlet CMS-løsning på tværs af lande. Og kan vi gøre det uden at tilføje yderligere ressourcer til lagkagehusets organisationen, så vi øger attack surface men beholder FTE-count?
Business casen
Ved kun at være på en app har Lagkagehuset ikke haft mulighed for at tage SEO-trafikken og konvertere til salg, direkte. En væsentlig del af den business case, der ligger til grund for budgetallokeringen, handler om at få mulighed for SEO-optimering mod salg af specialkager (til festanledninger) og generel kontor-catering. Specielt i UK er kontor-catering vigtigt. De kender ikke kantiner, som vi har dem herhjemme.
Lagkagehusets verden
Bagværk er noget bøvl. Det er ikke lageregnet. Meget af det fremstilles på selve dagen. Det bliver udsolgt. Og kan først købes fra kl.10 eller kl.12 eller fra i morgen. Og kaffe kan være med sirup, letmælk, havremælk eller to shots. Så webshoplogik til et bageri er omfattende. Og derfor meget svært at indpasse i en default shopløsning. Faktisk er det endnu mere bøvlet: De 108 butikker i Danmark er ikke ens, eller har ens sortiment eller ens priser. Hver butik er unik, og det skal løsningen kunne håndtere.


SUCCESKRITERIER UD OVER DE KOMMERCIELLE
Vi kaster os ud i det
Succes er at kunne løse opgaver elegant uden at have al tid i verden og ubegrænsede budgetter. Succes er at gå i luften uden alt for mange fejl, sure kunder og et supportteam, der er lagt ned. Succes er ikke at skabe et monster af programmeringskode, der skal vedligeholdes efterfølgende, eller at opsamle data, der efterfølgende reelt ikke er tilgængelige.
Vores rammesætning hedder udviklingstid tre måneder, budgetramme en million, CMS Sanity (”markedets #1 content platform”). Levering i tre steps:
- Flyt det eksisterende site (inkl. content) over på et moderne CMS – silent launch.
- Tilføj Click &Collect (C&C), som vi kender det fra appen – silent launch.
- Understøt bestilling af specialkager: en ny mulighed for salg af særlige konditorkager, som man ikke har understøttet digitalt tidligere – silent launch.
LØSNING
Med det nye headless CMS kan fremtidige løsninger let tilgå data
Lagkagehuset har i 10 år haft en app-baseret loyalitetsløsning. I appen har man de seneste fem år kunnet bestille bagværk via C&C. Det betyder, at rigtig meget forretningslogik – ”flødeskumskager kan kun bestilles efter kl. 10”, ”citronroulade er en sønderjysk specialitet”, ”reelt har vi 108 forskellige webshops med forskellige lagerstatus, forskellige varer, forskellige priser” – allerede findes i hhv. Google Cloud/Firebase og AX. Altså i hver sit yderpunkt af infrastruktur, fra supermoderne til legacy. Ikke spor optimalt. Men normalt. Og den verden vi skal kunne løse ting i.
Genbrug
Heldigvis har forretningslogikken til den allerede eksisterende app været lavet som Firebase-functions, der bare kan kaldes fra webben – fuldstændig som fra appen. Det betyder, at vi har sparet rigtig meget programmeringstid og rigtig meget fejlsøgnings- og supporttid. Store dele af logikken er allerede gennemprøvet.
Nye tekniske muligheder
Det nye headless CMS gør, at fremtidige løsninger let kan tilgå data – det er slut med at ligge proprietært og reelt utilgængeligt. Der er også rigtig meget, som pludselig er en ”no-brainer”, fordi udviklingsframeworks anno 2025 kan så meget mere end de klassiske: F.eks. kan redaktøren hos Lagkagehuset nu selv lave formularer via en formbuilder – uden at ringe til en udvikler. Meget mere smidigt i dagligdagen! Det smidige, let tilgængelige hæver generelt kvaliteten af webindholdet. Fordi redaktøren kan selv – nu og her og uden den store redaktøreksamen.
Og så spiller web og app naturligvis sammen – så hvis du allerede er loyalitetsbruger og logget ind på webben, får du selvfølgelig loyalitetspoint, og vi kender allerede dit foretrukne kreditkort.
Festkage QA
Sidst, men ikke mindst er det en enorm lettelse ude i butikkerne, at festkager kan bestilles via webben. Før modtog personalet besked over telefonen med mulighed for stavefejl i navne på kagen og at glemme at få ordren oprettet i kernesystemet. Det kører helt automatisk nu – til gavn for alle. Det er så træls med stavefejl på marcipanovertrækket. Og så er det en befrielse, at man nu håndterer tidslåse i forhold til produktion og ikke ved et uheld siger ja til det umulige. Ud over det er der også en helt anden visuel præsentation af festkagerne – det skaber tryghed at kunne se, hvad man bestiller, og der er elementer af customisering. Vi fjerner reelt butiksledet i specialbestillinger, og det gør leveringen af specialkager hurtigere.

RESULATER
Dobbelt og firedobbelt basketsize
Strengt taget havde Lagkagehuset ikke forventet nævneværdig stigning i omsætning i websitets idriftsættelses- og aflusningsperiode. Men her tog de fejl!
24. september 2024 lancerede vi C&C på web – og på årets sidste tre måneder blev der omsat for 1,5 mio. kr. ex moms alene på webben i Danmark. Det har også overrasket Lagkagehuset, hvor meget større den gennemsnitlige basketsize er: Den er dobbelt så stor som i appen, og hele fire gange så stor som ved fysisk butiksbesøg.
- Walk-in: 57 kr.
- C&C med app: 96 kr.
- Webshop: 201 kr.
Antagelsen er, at det er erhvervskunder, der trækker den dobbelte basketsize, men det er også privatkunder. Lagkagehuset ser et kæmpe spike i graferne omkring højtider – specielt d. 26. december med rugbrødsbestillinger til julefrokoster i familien og kransekagetårne til nytårsaften.


Omsætningsvækst
Helt generelt oplever Lagkagehuset vækst i omsætningen. Væksten er primært drevet af den digitale kundefacilitering, der bl.a. har givet bedre service til erhvervskundesegmentet. Det digitale salg udgør nu 10% af forretningen, men i højtiderne kommer de op på 15%.
Lagkagehuset er også begyndt at anvende ads og kan se, at deres investeringer i ads for kagemand og specialkager giver pote. Lige nu, i den spæde start, har de en ROAS på fire, ofte fem, hvilket betyder, at når de bruger 100 kr. på annoncer, sælger de for næsten 500 kr. på webshoppen. Salg ud over webshop, og efter 7 dages klik på annoncen, er ikke indregnet her.
SEO-optimering
Den nye hjemmesides struktur gør det muligt for Lagkagehuset at SEO-optimere meget mere lokalt, fordi de nu har lokale butikssider. Det arbejde bærer allerede frugt, men er langt fra i mål. På to måneder har de fordoblet deres synlighed ved Google-søgninger ved at have produktsider og kategorisider. De er gået fra 20.000 Google Search-visninger til 40.000 på daglig basis. Og organisk trafik er klart den største trafikdriver til siden.
Luksusproblemer
De digitale forretningsløsninger står ikke alene, når man har fysiske butikker. Mange butiksansatte møder ind til bunker af bestillingssedler i højtiden, og den digitale bestillingssucces overstiger allerede nu, hvad der logistisk er muligt i de etablerede butikker. Det stiller krav til facility omkring butiksindretningen … strengt taget et luksusproblem – og i hvert fald en succesindikator!
Det er lykkedes at lave en webløsning – et ekstra (og effektivt) salgsled – som anvender allerede eksisterende data og logik, så de teams, som arbejder med sortimenter og mængder, ikke behøver at overveje kanalen, men oplever at den nye kanal "bare driver sig selv".
Bruger Lagkagehuset så de nye muligheder, eller er det ren teori? De bliver brugt! Et godt eksempel er, at der lige nu bliver bygget en B2B-portal, baseret på de data og den digitale infrastruktur de allerede har – en løsning der gør livet lettere både for produktionsteamet og finans. Løsningen lanceres medio april 2025.
Lagkagehuset oplever, at de kan agere hurtigt og smidigt, og at det kan ses på bundlinjen, når de rykker.
Vil du vide, hvordan vi kan hjælpe dig?
Du er velkommen til at ringe eller sende en besked, så kontakter vi dig.

Ursula Krogsbøll
Director, Digital Innovation
Knowit Solutions